De eerste weken van het schooljaar staan in het teken van de Gouden Weken. Dit is een belangrijke periode waarin we samen met de kinderen bouwen aan een fijne, veilige en positieve sfeer in de klas. We besteden extra aandacht aan groepsvorming, samenwerking en het leren kennen van elkaar.
In deze weken doorloopt de groep verschillende fases van groepsvorming, die allemaal belangrijk zijn voor een gezonde en veilige klasdynamiek:
Storming – De fase van zoeken en botsen
Na de eerste enthousiaste start (de "forming"-fase), komt vaak een periode waarin kinderen hun plek in de groep proberen te vinden. Dit kan zich uiten in kleine conflicten, grenzen opzoeken of onzekerheid. Hoewel dit soms lastig lijkt, is het een normaal en noodzakelijk onderdeel van groepsvorming. We begeleiden de kinderen hierin met gesprekken, duidelijke afspraken en oefeningen in sociale vaardigheden.
Norming – Samen afspraken maken
In deze fase ontstaan er gezamenlijke normen en regels. Kinderen leren hoe ze met elkaar willen omgaan, wat ze belangrijk vinden in de groep en hoe ze conflicten kunnen oplossen. Dit is een waardevolle leerperiode waarin we samen bouwen aan vertrouwen, respect en samenwerking.
Door deze fases bewust te begeleiden, zorgen we ervoor dat de klas een veilige plek wordt waar ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt. We gebruiken hiervoor onder andere coöperatieve werkvormen, kringgesprekken, groepsopdrachten en reflectiemomenten.
Groepsopdracht
Een groepsopdracht die elke groep had was om van een 'presentatie' van hen als groep te maken in een doos. Deze dozen samen vormen een Vierambacht Kunstwerk. Dit is onthuld tijdens een viering waarbij van elke groep twee kinderen een toelichting hebben gegeven. Supergoed gedaan!Op beide locaties staat het Vierambacht Kunstwerk waarin alle groepen zich presenteren zodat er nog veel naar gekeken kan worden. Zeer de moeite waard om te bekijken!